Plads til mennesker, ikke biler

Mange vil vide at jeg længe har plæderet for en mere rationel parkeringspolitik, særligt på Frederiksberg hvor pladsen er knap. Og at jeg er meget inspireret af Donald Shoups forskning om parkering.

Derfor tog jeg det også som en kærkommen anledning til at bringe lidt lærdom fra Donald Shoup på banen, da jeg mandag d. 2. december 2019 skulle vikarere for Alternativets kommunalbestyrelsesmedlem Mette Bram og et af dagsordenspunkterne handlede om parkering.

Her følger mit indlæg:

Tak for ordet, og ja, hvis ikke jeg skulle sige noget her om parkering, hvornår så.

Indledningsvist vil jeg gerne benytte denne lejlighed til at citere et af mine store forbilleder mht. parkeringspolitik, UCLA-professor Donald Shoup: ”There Ain’t No Such Thing as Free Parking”

Donald Shoup har i mange år forsket i optimal parkeringspolitik, og har konstateret at – og her vil jeg tillade mig et lidt længere citat, i egen oversættelse:

Parkering indhyller ellers fornuftige menneskers tænkning i en tåge. De analytiske evner reduceres når man tænker på parkering.

Nogle går kraftigt ind for markedspriser – undtagen for parkering.

Nogle er meget imod subsidier – undtagen for parkering.

Nogen insisterer på statistik og grundig dataindsamling – undtagen for parkering.

Denne særlige tilgang til parkering har hæmmet vores tænkning mht parkeringspolitik, og det er blevet et ideal at planlægning skal tilvejebringe rigelig parkering.

Hvis bilister betalte den fulde pris for parkering, ville det være for dyrt, så vi får nogle andre til at betale. Men en by hvor alle gladeligt betaler for alle andres gratis parkering er en dåres paradis.

Når det er sagt, så er vi i Alternativet glade for de takter som budgetforliget for 2019 slog an til en mere rationel parkeringspolitik. Vi er dog ikke i mål så længe der parkeres uden betaling på tidspunkter hvor der er høj efterspørgsel. For hvem vil eksempelvis lægge flest penge i en butik på Frederiksberg – den som gerne betaler 10-20 kr for parkering, eller den som skræmmes væk af det?

Derfor støtter Alternativet Rådmand Hr. Balder Mørk Andersens forslag om afskaffelse af 2-timers ’gratis’ parkering.

I den efterfølgende debat kom vi selvfølgelig til diskutere biler vs mennesker, og jeg mindede om hvor forkert jeg synes det er at Frederiksberg Kommune stadig bruger overskriften ‘P-plads til alle’. Nej, ikke P-plads til alle. Men plads til alle. Plads til mennesker, frem for biler.

Tak til Daniel Panduro for billedet af mig.

Dette indlæg blev udgivet i Bæredygtig transport, Frederiksberg, Politik. Bogmærk permalinket.