Hvornår er kørselsafgifter nøjagtige nok?

Et ofte fremført argument mod roadpricing er at “teknologien er ikke klar“. Altså at den ikke nøjagtigt nok kan skelne mellem forskellige veje/områder, og dermed ikke med tilstrækkelig sikkerhed kan beregne den korrekte afgift. Og da kørselsafgifter lovteknisk er en skat i Danmark, så ville det selvfølgelig være et problem hvis man blev beskattet efter een rute, når man faktisk havde kørt en anden.

Jeg tror et storskalaforsøg ville bekræfte at nøjagtigheden faktisk er god nok. Men måske behøver det slet ikke være så nøjagtigt? Måske skal det bare være lige så nøjagtigt som bolig-beskatningen? Her er man på vej til at operere med skatter udregnet ud fra sandsynlighedsbetragtninger:

Man kan for eksempel forestille sig, at det til den enkelte boligejer oplyses, at den fastsatte værdi for ejendommen med meget høj sandsynlighed er i intervallet 2,8 millioner kroner til 3,2 millioner kroner, og at skatten vil blive beregnet af en skatteværdi på tre millioner kroner.

Så måske kunne man også forestille sig kørselsafgifter beregnet ud fra sandsynlighedsbetragninger og med tilsvarende usikkerhedsintervaller? I så fald er teknologien i hvert tilfælde klar.

Dette indlæg blev udgivet i Bæredygtig transport, Politik. Bogmærk permalinket.

1 Response to Hvornår er kørselsafgifter nøjagtige nok?

  1. Alexander skriver:

    Hvor er det rart med en blog om bæredygtig transport. Det er noget som der er alt for lidt fokus på herhjemme. Jeg er selv meget interesseret i grøn energi og synes derfor også at grøn transport er vigtigt.
    Hilsen Alexander. Blog: http://www.renvarme.dk/

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *