Selvkørende biler en død sild? Nej. Men det vil tage tid.

Poul-Henning Kamp startede i min ferie en diskussion på ing.dk om selvkørende biler: Det har jeg tidligere beskæftiget mig lidt med (og skrev bl.a. en artikel sammen med en kollega som kom ind på dette). Jeg er ikke så skeptisk som PHK, og har derfor kommenteret følgende:

I diskussionen er der nævnt en række problemer, ofte som om de er uoverstigelige. Jeg vil gerne kommentere nogen af dem, på baggrund af en diskussion jeg startede i LinkedIn-gruppen om ITS (http://www.linkedin.com/groups…5595 ) for ca et år siden:

* Teknikken: Som nævnt er der flere eksempler på at det er det mindste problem (Google-bilen; Volvos roadtrain forsøg under EU SARTRE projektet: http://www.youtube.com/watch?v…XDs; BMW’s kommende 25 mph autopilot: http://mashable.com/2012/04/23…uel/ , …)

* Jura / forsikring: Dette arbejdes der med i internationalt / EU-regi: http://www.traffictechnologyto…6426 / http://www.ertico.com/the-imob…oup/

* Forandring: Ja, det er svært. Men ligesom man for 20 år siden var en festdræber hvis man forbød rygning indendørs eller afholdt sig fra at drikke hvis man skulle køre hjem, så vil det også blive naturligt at man overholder færdselsloven – evt med hjælp fra en autopilot.

Jeg er enig med Claus Pedersen i potentialet ved selvkørende biler, i form af ‘selvkørende taxaer’. Man vil hermed kunne udnytte vejsystemets kapacitet på mange områder på een gang:
– flere i bilerne / samkørsel (evt med differentierede satser)
– bil efter behov (som med delebiler)
– færre p-pladser, både privat og på gaden
– (og derudover fri for ‘hvem kører hjem’-aftaler når man er til fest).
Førerløse biler har dermed potentialet til at tage livet af taxabranchen (hvis ikke de indtager dette nye forretningsområde) og busserne. Og de vil – desværre – sikkert også tage markedsandel fra cykler.

Men det vil sandsynligvis blive en transition:
– Først hjælpesystemer (parkering, platooning, …) som man skal holde lidt øje med og evt over-rule fra tid til anden (det er her stort set allerede)
– Derefter fuld styring, dog stadig med mulighed for manuel styring (på trapperne)
– Biler, uden rat og pedaler, som styres rent af computer og evt menneskers stemmekontrol (ligger nok ude i tiden, men Heathrow lufthavn har allerede førerløse ‘pods’).

Tilføjelse: For at håndtere overgangsperioden hvor der både er rationelle selvkørende biler og biler styret af irrationelle mennesker, så arbejder forskere ved MIT med at gøre de selvkørende biler i stand til at forudse de andres opførsel.

Dette indlæg blev udgivet i Bæredygtig transport. Bogmærk permalinket.