-
Høringssvar til Kommuneplan 2021
Da jeg igen er uden for parti, har jeg – ligesom i 2014 – skrevet et høringssvar om parkeringsreglerne til Kommuneplan 2021. Det følger nedenfor. Høringsvar til Kommuneplan 2021 – dokumentet ‘Rammer og Retningslinjer’. Side 64: Jf Frederiksbergstrategiens side 2 er visionen i 2030 at “..bilerne fylder mindre i gadebilledet”.Det kan derfor ikke være rigtigt […]
-
Transportsektorens eufemismer
På et tidspunkt i 2020 blev jeg opmærksom på hvor ofte det sker at der i rapporter står noget i stil med “udvidelsen af motorvejsstrækning X vil (ud over anlæg) føre til en årlig merudledning af XX.000 tons CO2. Set i forhold til Danmarks samlede udledninger udgør dette dog kun 0,X%, hvorfor påvirkningen vurderes acceptabel.” […]
-
Flyskatter er både fornuftige og retfærdige
Indlæg bragt i Altinget d. 10. december 2018 (medforfattere: Andreas Børresen Hvilsom, Ole Bigum Nielsen, Jonas Holm, Jesper Theilgaard) Både politikere og luftfartsbranchen er imod flyskatter, fordi de er uretfærdige. Men er der noget, der er uretfærdigt ved en dansk flyskat, så er det, at vi slet ikke har nogen, skriver mændene bag borgerforslaget om flyskat […]
-
Principper for fremtidens mobilitet
Nedenstående indlæg er også bragt i Altinget d. 13. januar 2021. DEBAT: Der er ikke formuleret en strategi inden forhandlingerne om en ny mobilitetsplan, skriver Søren Have, der her fremlægger en stribe principper, som politikerne bør orientere sig efter. Borgmestre, erhvervsorganisationer og folketingsmedlemmer taler meget om at det nu er tid til at bygge mere […]
-
Her er det positive og det negative i klimaaftalen for transport
Indlæg bragt i KlimaMonitor, 6. december 2020. Selv om Folketingets transportaftale skaber ro om elbilerne, så er den alligevel utilstrækkelig. Blandt andet fordi elementer i aftalen øger transporttrykket og bilsalget, skriver Søren Have, selvstændig rådgiver om grøn transport, i dette debatindlæg. Med aftalen mellem S, SF, R og EL om grøn omstilling af vejtransporten sker der dels […]
-
Var klimaloven bare en narresut
Indlæg bragt i Ræson, 25. november 2020. Der var store forhåbninger til, hvordan klimaloven skulle sætte fart på den grønne omstilling, da den blev aftalt sidste år. Men regeringens skuffende ”grønne” skatteudspil sætter spørgsmålstegn ved, om loven overhovedet betyder noget. I sidste ende hænger overholdelsen af 70 pct.-målet nemlig ene og alene på Folketinget og det […]
-
De selvstyrende biler kan blive en pestilens
Nedenstående blev bragt i MobilityTech 16 november 2020. Selvkørende biler kan øge trængslen på vejene. Det problem kan kørselsafgifter være med til at løse, skriver ekspert i grøn transport Søren Have i dette synspunkt. Hypen for fuldt selvkørende biler har lagt sig noget. Men mere afgrænsede funktionaliteter er her allerede, for eksempel avancerede fartpiloter og […]
-
Brug for takstændring i den kollektive trafik
Helt enig i Hjalmars pointer i dette fremragende indlæg. Transportvaneundersøgeksen om transportens CO2 emissioner Hjalmar Christensen
-
Lad os få åbnet for beregningsmodellerne!
Indlæg bragt i MobilityTech 21. oktober 2020. Særligt i kølvandet på Eldrup-kommissionens delrapport om grøn afgiftsreform på personbilområdet er det blevet tydeligt, at brugen af beregningsmodeller har stor betydning for den politiske debat og dermed efterfølgende beslutninger. Både på grund af modellernes udformning og værdierne af de parametre, som de fodres med. I dette indlæg […]
-
Regeringen er visionsløs, når det kommer til elbiler
Indlæg af Jens Martin Skibsted og Søren Have, bragt Ingeniøren 28. oktober 2020. Der er lige nu ingen grund til at tro, at vi kommer i mål med at reducere de ca. 7 mio. ton CO2-udledninger fra persontransportsektoren, der skal til for at realisere Parisaftalens mål for Danmark, og der er heller ingen grund til […]