Hvem laver et grønt rejsebureau?

Som nogen ved, var vi i maj-juni på orlov hvor familien rejste rundt i USA, Cuba og Mexico. En skøn tur, men det er ikke emnet for dette indlæg.

Folk der kender mig godt vil også vide at turens flyrejser og ikke-elbilkørsel har sat mig i et dilemma. Jeg indlagde en togtur (hvor det i øvrigt gav mening), men det endte alligevel med 6 flyvninger (CPH-Miami, Miami-Cancun, Cancun-Havana, Havana-Cancun, Cancun-Chicago, LA-CPH). Noget mere end den årlige fly-rejse jeg ellers har fået indført i familien. Og det viste sig derudover umuligt (for mig) at booke en Model S til one-way car rental (og ja, ved godt strømmen generelt er mere ’sort’ i USA, men det gælder ikke i Californien hvor vi kørte mest). Dertil kommer øvrige miljøpåvirkninger som ofte er større når man rejser end derhjemme.

Jeg tror flere og flere har det som mig: Vi vil gerne rejse og opleve verden (og/eller give vores børn oplevelser), men vi martres af konsekvenserne. Og af ikke at handle som vi siger.

Nogen af os har både råd til og ønske om at betale for det bæredygtige alternativ. Jeg ved godt at man bare kunne købe CO2-kvoter (afladsbeviser) som også flere selskaber tilbyder, men det fremmer ikke udvikling af grønne produkter/ydelser. (Og kvotesystemet er i øvrigt også dysfunktionelt.)

Og selvom folk lader miljøhensyn vige når de skal på ferie, i følge Star Tour, Nyhavn Rejser og Spies Rejser, så reflekterer de alligevel over miljøkonsekvenserne på ferien:

Men selv om miljøhensyn ikke er noget, størstedelen af danskerne efterspørger direkte, når rejsen skal bestilles, så er det ikke ensbetydende med, at miljøet ikke figurerer et sted i folks bevidsthed. De miljømæssige spørgsmål kommer dog først rigtigt til udtryk, når folk ligger på strandsengen under palmerne på Mallorca.

Til CONCITO’s klimabarometer siger folk også at den grønne omstilling gerne må koste, hvis det giver en samfundsgevinst på sigt.

Derfor tænker jeg der (snart) burde være et marked for bæredygtige pakkerejser:

  • De mest miljøvenlige fly (vi valgte Norwegian af denne grund)
  • Grønne hoteller (fx hvad angår vask/rengøring og energi)
  • Leje af elbiler, med ladepakker
  • Restauranter der f.eks. minimerer madspild med små portioner
  • Besøge udsatte steder, uden at gøre dem endnu mere udsatte (f.eks. koraller, som man fx kunne besøge med sejl- eller elbåde)

[Update 31. juli 2016: Dagen efter mit indlæg var der endnu en artikel, med lidt samme indhold som den ovenstående citerede. Dog erklærer 9% sig enig i at “det betyder noget for mig, når jeg skal på ferie, hvor meget min ferierejse belaster miljøet”. Dvs. ca. hver tiende. Det er da en god markedsandel at gå efter]

Og tilsvarende kunne destinationer (som Danmark) markedsføre sig på klimavenlig turisme: “Kom på ferie i Danmark. Det er skønt og du udleder mindre CO2 end derhjemme! Spis på Relæ – verdens mest bæredygtige restaurant.” Wonderful Copenhagen kunne passende holde konference om ‘Tomorrows Sustainable Travel’, som opfølger på ‘Tomorrows Urban Travel‘.

Nogle danske hoteller er i gang med energieffektivisering, inspireret af en rapport udarbejdet af Center for Kulturanalyse ved Københavns Universitet som viste at “ikke mindre end hver tredje hotelgæst er villig til at betale op mod 10% mere for at bo på et hotel, der tager bæredygtige og samfundsansvarlige foranstaltninger.”

Det er godt. Og det skal vi have meget mere af. Både for danske og udenlandske turister. Jeg håber derfor dels at der laves en ny vækstplan for bæredygtig dansk turisme, dels at nogen af de eksisterende bureauer tager udfordringen op. Ellers er der plads til en ny spiller. (Husk Henry Fords og Steve Jobs’ udsagn om at man ikke altid skal lytte til kunderne.)

(Og måske skulle Danmarks Rejsebureau Forening se at få støvet bæredygtighedsstrategien af.)

8 tanker om “Hvem laver et grønt rejsebureau?”

  1. Selvom du bekymrer dig om klimaet, lod du alligevel dine egoistiske behov veje tungere end miljøbevidstheden, og det er det virkelige – og tilsyneladende uløselige – problem. Selv om vi alle ved, at vores børns og børnebørns fremtid står på spil, fortsætter vi ufortrødent med at leve, som vi plejer, fordi vi ikke vil gå glip af noget. Vores politisk korrekte venner, der elsker deres børnebørn overalt på jorden, flyver konstant rundt i verden, så de kan sætte flueben ved steder, de ikke endnu ikke har set, for det har de selvfølgelig krav på.
    Når min kone og jeg fortæller, at vi har droppet flyrejserne af hensyn til miljøet, bliver vi mødt med medlidende blikke, men ren faktisk er det ikke noget afsavn. Man kan få dejlige rejseoplevelser med tog og bus, hvis det er det, man vil.
    Dit forslag om et grønt rejsebureau virker blot som et alibi for at kunne fortsætte en livsstil, som under alle omstændigheder vil være stærkt miljøbelastende. Vi må gå sammen om at ændre folks vaner, og nogle må gå forrest. Her bør Alternativet komme ind i billedet.

    1. Jeg synes at du er lidt hurtig til at skyde skylden på skribenten, Torben.

      Al omstilling kræver en overgangsperiode, og det er for nemt at sige at alle bare skal droppe flyrejser. Hvad nu hvis det netop er et nyt grønt rejsebureau, der gennem stor medieomtale fik almindelige menneskers øjne op for, at flyrejser er problematiske og der er et alternativ. Hvad nu hvis rejsebureauet primært tilbød mere bæredygtige (evt. nationale) tog-, cykel-, ride- og vandreferier?

      Jeg synes det er en kanon idé, og tror at den iværksætter der realiserer ideen vil ramme en stor efterspørgsel.

      Kh en anden grøn iværksætter

        1. Kære Jakob.

          Tak for din kommentar. Og ja, måske er jeg lidt frisk, om end i en parentisk bemærkning.
          Det som fik mig til at skrive det var dels at det så ud til at siden med bæredygtighedsinitiativer ikke havde været opdateret længe.
          Dels at tilgangen virkede som ‘aflad’ – dvs at det bæredygtige valg var dyrere og dårligere (og jeg blev ikke tilbudt køb af CO2-credits af det rejsebureau jeg anvendte.)
          Det som jeg efterlyser er jo en anden tilgang, hvor den bæredygtige rejse er det positive valg.
          Jeg ved ikke om I allerede har I jeres værktøjskasse hvordan jeres medlemmer udvikler og sælger denne type produkter.
          Men jeg ser at I har kontor 500 meter fra hvor jeg bor, så måske byder du på kaffe en dag – så kan jeg uddybe?
          Mvh, Søren (mail at sorenhave dot dk)
          PS. Beklager forsinket svar – havde fået slået notifikationer fra

    2. Kære Torben.

      Tak for din kommentar. Jeg forstår hvad du mener med at vi må ændre levevis.
      Og jeg (og min familie) har da også ændret adfærd på en række punkter, eksempelvis
      – Højst en flyrejse (i Europa) om året
      – Elbil (som eneste bil) siden august 2012
      – Mindre kød, især det røde.
      Men det er jo et kæmpe dilemma: Jeg vil gerne give mine børn nogle oplevelser, men ved også det tærer på deres fremtidsmuligheder. (Jeg har tidligere skrevet lidt om det her: Er der en moralfilosof tilstede?).

      Men jeg tror ikke vi når i mål ved afsavn alene. Det kan være OK for dig og mig, men det får ikke den brede befolkning med. Det bæredygtige valg skal være tiltrækkende og nemt.
      Du nævner selv togrejse. Det kan ikke just siges at være nemt. Hvilket er et godt eksempel på at der er behov for et rejsebureau som tilbyder bæredygtige, spændende og nemme oplevelser. (Og så er der også behov for reel beskatning af flyrejser – de er underbeskattet relativt til fx tog.)

      Som du siger, så må nogen gå forrest. Det har jeg så gjort på nogen områder. Men ikke alle. Jeg er ikke perfekt (og jeg skal også have min familie med.)

      Og ja, det er noget Alternativet bør se på. Det bl.a. også derfor jeg meldte mig ind den dag partiet blev stiftet, og derfor jeg er aktiv i bestyrelsen i vores lokalforening på Frederiksberg.

      Mvh, Søren

  2. Kære Søren.

    Kan du uddybe, hvad du mener, der trænger til at blive støvet af i vores strategi. Det forekommer mig lidt useriøst blot at afslutte et ellers interessant indlæg med en konstatering, der på ingen måde ikke underbygges. Jeg er med på, at teksterne kan være lidt tunge rent kommunikativt, men det arbejdes der på i forbindelse med en kommende opdatering af hjemmesiden. Indholdsmæssigt i relation til strategien kunne jeg derimod godt tænke mig at høre, hvad du mener, der evt trænger til at blive støvet af. Vi opdaterer strategien og ikke mindst redskaberne løbende og mener egentlig, at vi er mere end ret godt med ift vores europæiske kolleger, især efter at vi har implementeret Travelife i vores såkaldte værktøjskasse for medlemmer, der ønsker at blive blive mere bæredygtige og måske endda certificeret.

    Mvh Jakob Hahn
    Danmarks Rejsebureau Forening

  3. Min seneste udlandstur gik til London den første weekend i april. Den blev først planlagt som en togrejse for senere at blive planlagt delvist med rutefly, og endte som en togrejse. Der var i alt tre overnatninger i henholdsvis Bruxelles, London og Køln.

    I hvert fald i Køln blev valgt et hotel, hvor regnvand bruges i toiletterne, uden det havde indflydelse på det valg. Hotellet blev valgt, fordi det var nær banegården, var mit normale valg i den by og tilhørte kæden, hvor jeg havde samlet flest points i dets fordelsprogram. I London blev valgt et hotel i samme kæde, men jeg husker ikke, om det var specielt miljøvenligt.

    Jeg har intet mål om en flyrejse om året, men har opgivet et mål om klimavenlige rejser. Min seneste flyrejse gik til Stansted i maj 2014, og der er ikke planlagt flere flyrejser på denne side af 2017. I stedet er foreløbig planlagt to togrejser til henholdsvis Antwerpen og Budapest.

    Da jeg aldrig har taget kørekort, er elbil ikke relevant for mig. Til gengæld spiser jeg gerne kød omend mest svinekød og fisk.

    Noget andet er, at turisme generelt ikke fylder ret meget i Danmarks BNP.
    Kilde: http://www.keepeek.com/Digital-Asset-Management/oecd/industry-and-services/oecd-tourism-trends-and-policies-2016/tourism-trends-and-policy-priorities_tour-2016-5-en#page2

    1. Kære Børge.

      Tak for at dele dine erfaringer, og om hvordan du gjorde dig dine valg.

      Jeg er enig I at i Europa burde tog være et langt mere attraktivt produkt.

      Mvh, Søren

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *