Hvad sker der med beskatningen af elbiler efter 2015

Som jeg tidligere har beskrevet udløber særlovgivningen vedrørende registreringsafgift for elbiler i 2015 og der arbejdes fra branchens side på dels forlængelse, dels en ændring for at rette op på at for de små elbiler batter afgiftsfritagelsen ikke noget (så de kan ikke konkurrere med små benzinbiler).

Nogen taler for at sænke den rabat som mikro-biler får på registreringsafgiften. FDM foreslår i stedet at reducere momsen på de små elbiler. Problemet kan så være hvordan man skiller små fra store (så Teslaer ikke bliver endnu billigere – det er nok ikke politisk tilrådeligt…):

Men det som egentlig fik mig til tastaturet er følgende tanke: Hvad nu hvis reglerne bare får lov til at løbe ud? Hvordan vil elbiler så blive beskattet? BMW’en med range extender er jo næsten afgiftsfri gennem de ‘normale’ regler. Og uden range extender burde den, rent logisk ud fra rationalet i reglerne, være endnu billigere afgiftsmæssigt. Spørgsmålet er om reglerne (som afhænger af km/l) så at sige kan håndtere at dividere med nul?

Update 7. august 2014 kl 14: Det kan reglerne ikke, lyder det fra Dansk Elbil Alliance:

Det er da totalt gak. Og ja, vi kan så, som Dansk Elbil Alliance foreslår, sætte små motorer i elbiler. Goddag mand. Økseskaft.

Update 12. november 2014: Nu forlyder det at der ikke vil ske forlængelse. Så noget andet må ske, jf. ovenstående, og fint opsummeret i elbilalliancens geniale grafik:.  

Dette indlæg blev udgivet i Bæredygtig transport, Elbiler. Bogmærk permalinket.

2 Responses to Hvad sker der med beskatningen af elbiler efter 2015

  1. Jan Aage Hansen skriver:

    Hej Søren

    Det bedste vil være en hel ny lovgivning, hvor der registreringsafgiften fjernes og der indføres en afgift per km i forhold til udledningens størrelse. Det behøver ikke at være med kompliceret road-pricing. Blot en simpel plomberet km-tæller der aflæses en gang i mellem, som el- og gas-målere.
    Dertil kunne så være et forbud mod direkte udledning i alle større byer med ikrafttræden om 10 år. Det vil betyde at el- og hybridbiler allerede nu ville blive populære at indkøbe.

    Det næstbedste ville være at forlænge nuværende ordning, så elbilerne fortsat er afgiftsfrie. Her ville det nok være fornuftigt at finde nogle yderligere billige incitamenter, for danskerne har jo ikke stillet sig i kø til elbilerne, som nordmændene.
    Det kunne specielt være en midlertidig ordning, hvor man må køre i busbanerne. Gratis parkering på offentlig parkeringsarealer.
    Det vil også være en god ide at forlænge muligheden for at få tilbagebetaling af elafgiften, så man kan komme ned på ca. 1,25 kr. per kWh. Vores elpris er høj i forvejen. F.eks. betaler svenskerne omkring 0,80 kr. per kWh for al strøm!

    Hvad så hvis vi når 2016 og der ikke skete noget? Jo, så vil alle elbiler blive pålagt kr. 19.800 i registreringsafgift. For det er grundafgiften. Der sker ikke mere.

    Registreringsafgiften har nogle knæk med 105 og 180 % i afgift. Men for nogle år siden kom reglen ind, at f.eks. en benzinbil får et fradrag i afgiften på kr. 4.000 per km/l den kører over 16 km/l. En bil som kører 20 km/l får så et fradrag på 4 x 4.000 kr. = 16.000.
    En Opel Ampera kører 1,2l/100 km, hvilket svarer til 83,3 km/l. (elforbruget regnes ikke med) Det giver et fradrag på 67,3 x 4.000 kr. = kr. 269.200
    En BMW i3 REX har et stort batteri, så den står til 0,6l/100 km. Det er det halve forbrug på benzin i forhold til Ampera og svarer til 166,6 km/l og udløser derfor en kæmpe rabat på 150,6 x 4.000 = kr. 602.400.
    Kun hvis man bestiller rigtig meget udstyr i en BMW i3 REX kan man komme til at betale ekstra afgift udover de 19.800 kr. For så rækker kæmperabatten ikke.
    En elbil har slet ikke noget forbrug på benzin eller diesel, så den vil få et uendeligt fradrag, så selvom det er en Tesla Model S med det hele, så kommer der kun 19.800 kr. på i grundafgift, hvis ordningen med afgiftsfritagelse løber ud i slutningen af 2015.

    Elbilerne skal nok komme, det er bare et spørgsmål om ambitionsniveauet, og forståelsen af hvordan adfærd, økonomi og miljø hænger sammen.

    Mvh.
    Jan

    • Søren Have skriver:

      Hej Jan.

      Tak for din kommentar. Enig i at det bedste er omlægning til kørselsbaseret afgift (hvor jeg så af transportfaglige grunde foretrækker roadpricing).

      Som jeg forstår på Dansk Elbil Alliance så vil ‘rene’ elbiler ikke få uendelig nedslag. De vil tværtimod slet ikke få nedslag, da de ikke passer ind i km/l-formlen. Har du et svar fra SKAT?

      Mvh, Søren

      PS. Beklager sent svar – havde overset mail notifikation.

Der er lukket for kommentarer.