Hvornår er kørselsafgifter nøjagtige nok?

Et ofte fremført argument mod roadpricing er at “teknologien er ikke klar“. Altså at den ikke nøjagtigt nok kan skelne mellem forskellige veje/områder, og dermed ikke med tilstrækkelig sikkerhed kan beregne den korrekte afgift. Og da kørselsafgifter lovteknisk er en skat i Danmark, så ville det selvfølgelig være et problem hvis man blev beskattet efter een rute, når man faktisk havde kørt en anden.

Jeg tror et storskalaforsøg ville bekræfte at nøjagtigheden faktisk er god nok. Men måske behøver det slet ikke være så nøjagtigt? Måske skal det bare være lige så nøjagtigt som bolig-beskatningen? Her er man på vej til at operere med skatter udregnet ud fra sandsynlighedsbetragtninger:

Man kan for eksempel forestille sig, at det til den enkelte boligejer oplyses, at den fastsatte værdi for ejendommen med meget høj sandsynlighed er i intervallet 2,8 millioner kroner til 3,2 millioner kroner, og at skatten vil blive beregnet af en skatteværdi på tre millioner kroner.

Så måske kunne man også forestille sig kørselsafgifter beregnet ud fra sandsynlighedsbetragninger og med tilsvarende usikkerhedsintervaller? I så fald er teknologien i hvert tilfælde klar.

One thought on “Hvornår er kørselsafgifter nøjagtige nok?”

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *