Farvel til vores første elbil … og goddag til nr 2

Onsdag d. 11 december 2013 afleverede vi vores Renault Fluence.

Bye-bye Fluence

Som tidligere beskrevet gjorde Better Places konkurs at vi ikke kunne køre i hele landet, som ellers var hele tanken. Bl.a. derfor kom Renault med et tilbagekøbstilbud da konkursen var afsluttet (og Renault havde købt batterierne i bilerne og E.ON ladestanderne). Først var det noget lavt, men efter noget pres via vores til lejligheden dannede forening, FDEL, blev det øget til noget mere rimeligt. Vi ville egentlig gerne have kørt videre i Fluencen, men den kan ikke quick-lade og Renault lod mellem linierne forstå at modellen ikke vil blive understøttet. Vi solgte den derfor tilbage til Renault for 144.000 kr.

Det første år vi havde bilen vedligeholdt jeg en oversigt over omkostningerne. I nedenstående tabel har jeg udvidet denne til også at inkludere de udgifter vi havde fra Better Places konkurs i starten af juni til vi solgte bilen. Dette giver en total km-pris på lige under 6 kr, over de 19 måneder vi nåede at have den. Set i lyset af den korte tid er det meget rimeligt, men nok stadig dyrere end hvis vi havde købt en konventionel bil. Hvor meget er svært at vurdere, men 25.000 kr er nok et rimeligt skøn. Fair nok, det er hvad det koster at være first mover – det vidste vi da vi købte den.

Business Case

Men det stopper ikke der. Vi var enige om at vi ikke ville tilbage til en gammeldags bil. Men det skulle heller ikke være en ny Renault, da vi var skuffede over deres svigtende støtte til Better Place og batteriskifteteknologien. BWM i3 kan først fås til maj 2014 og ventelisten til Tesla Model S går ind i juni 2014. Til gengæld er VW lige kommet med eUp, med masser af teknik, sædevarme og – mest vigtigt – indbygget mulighed for quick charge og ladning på ‘normale’ 220V stik. Og den kunne leveres her og nu.

Så vi købte en sådan i stedet for, og fik den om eftermiddagen hvor vi afleverede Fluencen om morgenen. Indtil videre er vi rigtig glade for den. Der er ikke så meget ‘flyder’ over den, men til gengæld er den noget nemmere at finde parkeringsplads til.

eUP

Som vi har gjort med den anden, vil jeg holde styr på hvad det så koster at køre i nr 2 elbil. Stay tuned.

Opdatering 17 december 2014: Regnskabet for første år i e-Up’en foreligger nu.

21 tanker om “Farvel til vores første elbil … og goddag til nr 2”

  1. Tillykke med den nye bil. Vi har i dag også købt en Zoe. Det bliver vores tredje elbil. Først en Citroën C1 EV. Så Fluencen og nu altså en Zoe (som dog først leveres næste år).

    Vi har ikke haft helt så mange udgifter til vores Fluenze. I runde tal har udgiften været 4,35 kr/km. alt inkl. En af de ærgerligt poster er de 10.000 kr til ladestanderen. Værditabet på bilen har været mindre end forventet.

    1. Tillykke med Zoe’en. Og hatten af for at I allerede er ved nr 3!

      Ja, ærgerligt med de 10k – specielt for os, i og med vi aldrig fik en stander sat op – bor på 2. sal, så overvejede om den skulle op ved noget familie i Jylland. Og så kom konkursen.

  2. Hej Søren,

    Har så netop i denne uge fået leveret end af de af Renault tilbagekøbte Fluence Z.E.’er. Så har ca. 4,5 dages erfaring med den 😉

    Er indtil videre MEGET glad og positiv hele vejen igennem. Rækkevidden er som jeg havde forventet.

    Jeg ville egentlig gerne høre om du ved om det er muligt at finde en opdatering til OSCAR et sted, for jeg kan ikke connecte min mobil via Bluetooth, og kan heller ikke stille uret til vintertid, problemer du tidligere har omtalt kan jeg se.

    Ydermere kunne jeg godt være interesseret i at købe dine vinterdæk, hvis du altså stadig har dem?

    Tillykke med din eUp! 🙂

    VH Henrik

    1. Hej Henrik.

      Vi var også rigtig glade for Fluencen, men havde behov for på sigt at kunne køre til Jylland, og skulle derfor kunne quick-lade. Så måtte skifte.

      Jeg ved desværre ikke noget om opdatering af Oscar, og jeg endte med at give vinter-dækkene væk, da ingen meldte sig. Beklager.

      God fornøjelse fortsat, og ‘velkommen i klubben’ 🙂

      Mvh, Søren

    2. Hej Henrik,

      Ved du noget om hvorlænge man forventer at batteriet på en Fluence holder? Eller evt. hvor der står noget om det på nettet.
      Når man overvejer at købe en brugt Fluence er frygten for at skulle skifte batteriet i nær fremtid nok den største. Men hvis man ved at det kan holder nogle år endnu, så er det vel sansynligt at batteripriserne vil fortsætte nedefter…

      mvh

      David

  3. Som måske ny bruger af en el-bil, vil jeg lige spørge, hvor længe en brugt Fluenza er om at lade om, hvis man ikke kan quick lade den? Hvor stor en ladestander er det ideelt at have hjemme i garagen. Hvor stor er selve strøm-udgiften pr. km. til f.eks. en Fluenza?
    Venlig hilsen Torben

  4. Hej Torben
    Som ejer af 2 af sagsen hermed en lille Formel.
    230*amp*faser=kw/time.
    Da der er 22 kw på fluence vil det tage lidt tid da standard fluence kun har 1 fase lader ombord til 16amp. Giver det 3,7kw / time dvs ca 6 timer. Eller 9 timer på alm. Stikkontakt… Med bestemors kabel.. Men det er hvis man er helt Tom… Og det gør man ikke normalt kun ved langturen…
    Men da man sætter den til opladning når man kommer frem er det til dagligt i mit tilfælde ca 3,5 time for mine 30-40 km på arbejde. Jeg har altid 140 km i tanken så der er 100 km i overskud og skulle jeg misse en ladning eller 2 gør det ikke noget. Og hvis den så står natten over er den klar til dagen efter.
    Man kan monterer en Samsung sm-03 lader som jeg har gjort i den ene. Den lader med 22kw.( Eller 32 AMP 3 faser) Men selvom den teoretisk kan lade et batteri 100 % på en time tager det 2-3 timer da de sidste 40% tager langt tid grundet batteriovervågningen af volt og temperaturen i cellerne. Men fakta er at jeg bruger 5 kr til at komme til og fra arbejde. Vis mig en traditionel bil der kan dette 🙂

    1. spændende at høre om 22 KW lader på fluence. Jeg er meget interesseret i at høre om mulighederne – praktisk og økonomisk – jeg er ret sikker på at der er en del fluence ejere der er interesseret. hilsen Thomas Møller

  5. Hej Søren.

    Der er meget spændende læsning herinde. 🙂

    Ved du om man kan indstille infoskærmen fra f.eks. tysk eller fransk til dansk eller engelsk?

    1. Hej Michael.

      Tak for at du finder bloggen interessant 🙂

      Hvis det er e-Up’en du spørger til, så ja, man kan godt skifte sproget til engelsk. Jeg mener jeg gjorde det ved at holde knappen inde noget tid. Check evt manualen.

      Mvh, Søren

  6. Lækker læsning omkring el-biler. Overvejer kraftigt en e-up til vores bil nr. 2 og vil hører om du har en mellem regning på jeres første 1/2 år i jeres e-up

    1. Hej Jesper.

      Ja, beklager manglende opfølgning…

      Angående e-Up’en: Vi er super-glade for den. Kører upåklageligt. Har været også været i Jylland ca 10 gange på hurtigladning.

      Vi har til dato ikke haft et eneste problem med den, og dermed heller ingen ekstraudgifter.

      Den skal snart til 1-års eftersyn – så kan der måske komme lidt.

      Du skal nok regne med 15-20 kWh/100km i dagligt forbrug, afhængigt af vejr og din kørestil. Jeg ved ikke lige hvad det har kostet os, men du vil sikkert slippe billigere, da jeg antager du kan lade derhjemme (som er billigere end at lade på offentlige ladestandere).

      Håber I går videre med planerne. Det er en skøn bil at køre i. Specielt inde i byen bliver man glad for kombinationen af hurtig acceleration, eet gear og motorbremse.

      Mvh, Søren

  7. Hej..

    Er ny Fluence ejer.
    Mangler lader og vinterdæk. Nogen som har dette i overskud og til salg, eller har et godt link hertil.
    Det der I nævner med en hurtiglader, vardet også til en Fluencen ( Søren Lemann ) Er det noget som der er en mulighed for at komme i nærheden af?

    1. Hej Poul,

      Tillykke med Fluencen. Fin bil, men den kan ikke hurtiglade (hvilket vi havde brug for – ellers havde vi nok beholdt den).
      Jeg er ikke bekendt med at den kan bringes til at hurtiglade.

      Angående dæk: Jeg endte med at give mine væk.
      Prøv at se i ‘Kræmmermarked’-gruppen på http://www.fdel.dk (hvis ikke du er medlem, så tag at blive det – koster kun 250 kr).

      Mvh, Søren

  8. Er Renault Fluenze ikke kun lavet til 1 fase 16A 3,7 kw pr.time, altså mindst 6 timer op opladning og 11 timer med nødsaget.

    Du skriver du har indbygget en samsung SM-03 oplader i en af dine fluenze 22kw 3 fase 32A? hvilket giver din fluenze 100% opladning på 3 timer?

    Noget jeg ikke lige forstå her ifølge renault er fluenze begrænset til kun at kunne oplade med max 1 fase 16A 3,7 kw i timen noget med elektronikken i bilen osv.

    Vil meget gerne høre om du har fundet en genvej til at kunne oplader med mere end 3,7kw pr. time på din fluenze ville jo være kanon for alle fluenze ejere.
    Mvh lars

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *