En elbilejers ønskeseddel

Jeg skrev for noget siden om den første uge med elbilen, og listede nogle mangler, uhensigtsmæssigheder og ideer.

Der kommer hele tiden flere til (mest ideer til positive tiltag, dog), så jeg vil bruge denne side til at samle op på dem – indføj gerne forslag i kommentarfeltet, så opdaterer jeg listen.

For en god ordens skyld: Man kan godt udfra nedenstående få det indtryk at vi ikke er glade for skiftet til elbil. Det er vi dog. Meget. Men vi vil gerne have at produktet og oplevelsen bliver attraktiv for så mange som muligt, hvorfor vi selvfølgelig håber med tiden at kunne strege alle ønskerne på vores ønskeseddel.

Julegaveønsker:

  • Tanken i Shell-huset burde ombygges til batteriskifte-station [Opdatering 31 august 2012: specielt i og det konstant stinker af råddent vand fra dens vaskehal]. Det ville dels være perfekt for mig, dels være noget af et statement! [Opdatering 27 juli 2012: Radikale foreslår nu at tvinge tankstationer til også at udbyde el]
  • Frederiksberg Kommune og Better Place finder en løsning på problemet med farven på ladestanderne. En mulighed kunne være at opsætte væghængte bokse på parkeringspladsen bagved biblioteket på Danasvej. Evt. med et grønt forklæde 🙂

Opfyldte ønsker så vidt:

  • Bilen: Radioen var ikke aktiveret – den manglede en 4-cifret kode for at stoppe med at bippe [blev fikset over telefonen, indenfor få timer]
  • Bilen: Gearstangen havde sat sig fast i ‘P’… [Fejl40 – man skal lige vænne sig til at træde på bremsen mens man tager den ud af ‘P’. Ups.]
  • Opladning ved Rikkes arbejde: Oprindeligt var det tanken at vores primære opladning skulle ske på Rikkes arbejde på DONG’s lokation ved Nesa Alle. Men, men. Som følge af projektarbejde vil Rikke i den kommende tid skulle arbejde på DONG’s nye lokation i Virum. Uden ladestandere. DONG har dog været hurtige til at afhjælpe dette – jeg ved ikke om det allerede var planlagt, men der er nu nye standere som skulle virke fra d. 18 juni 2012. Fornemt! [Det blev så d. 2o, men pyt, stadig godt!]
  • OSCAR: Bilcomputeren kører på standardtid, ikke sommertid (og der er problemer med at skifte det) [Update 30 maj 2012: Et fix skulle komme i løbet af nogle få uger. Update 29 Juni 2012: Fix er nu testet og forberedes til at blive ‘pushet’ ud til bilerne. Update 27 juli 2012: Fix var klar for noget tid siden, og efter min ferie gled opdateringen fint igennem første gang jeg pluggede den i til opladning.]
  • Bilen: Ladestik i venstre side virker ikke – stikket er simpelthen anderledes. [Jeg skal have aftalt værkstedsbesøg for at få dette fikset – bolden er ved mig 🙂 Opdatering 2. august 2012: Er nu fikset med et nyt kabel. Sjovt nok er stikkene stadig forskellige i højre og venstre side, men det virker nu.]

Mangler:

  • Batteriskiftestationer: De åbner generelt noget senere end lovet – status pr 1. september 2012 er at der er åbnet batteriskiftestationer i Gladsaxe, Køge, Slagelse, Nyborg og Vejle. Så man kan godt køre til Århus, men ikke tilbage igen, fordi der ingen ladestandere er i Århus. Og batteriskiftestationerne er ofte ude af drift i hele og halve timer. Det skal gerne blive bedre – det håber jeg meget.
  • OSCAR: Med Better Place softwaren (OSCAR) skulle man kunne bruge en række apps, men der er endnu ingen tilgængelige [Opdatering 27 juli 2012: Der er nu kommet en software update så det ser lidt anderledes ud – men stadig ingen apps]
  • OSCAR: Den tilhørende iPhone app skulle i følge salgstalerne kunne fjernstyre klima-anlægget (a la: “Køl ned til 19 grader til kl 15″) – det er endnu ikke klart
  • OSCAR: GPS’en viste vej til en lade-stander (ved CBS) som endnu ikke var aktiv

Uhensigtsmæssigheder & forslag til afhjælpelse:

  • Bilen: Kablet roder noget rundt i bagagerummet – det kunne have været smart med et lille rum foran. (Og skal også lige have fundet nogle handsker til når det bliver sne og sjap.)
  • Bilen: GPS’en er lidt bøvlet at arbejde med, og det virker uhensigtsmæssigt at favoritlokationer og ruter er koblet til hver enkelt chaufførs profil
  • Bilen: Når nu man skal lukke bagagerummet så ofte er det underligt at der ikke er et håndtag til dette på indersiden så man undgår at blive beskidt
  • Bilen: Underligt at en elbil kommer med askebæger i stedet for en ordentlig kopholder. Tsk-tsk.
  • Bilen: Ingen kommunikation mellem telefon og lydanlægget. [Det skulle komme med en app.]
  • OSCAR: Ruter og favoritsteder gemmes under separate profiler – det kan selvfølgelig være meget rart, men smartere hvis man kunne mærke nogle data som generelle.

I og med vi bor i etageejendom uden privat parkeringsplads kan vi ikke få egen ladestander. Vi skal derfor basere os på at lade på arbejdspladser og ved offentlige standere. Der er vi dog stødt på følgende udfordringer:

  • Opladning ved Sørens arbejde: Selvom der er 8 pladser med stik, er disse ofte optaget af ikke-elbiler. I og med jeg kun sjældent selv tager bilen på arbejde kunne en rimelig løsning være at henstille at pladserne til elbiler er de sidste som tages. Dette desto mere da en af mine kolleger nu også har fået sig en Fluence!
  • Opladning hjemme: Forståeligt nok har ikke-elbilister vænnet sig til at holde på de pladser hvor der ellers har været opstillet ladestandere noget tid. Det er dog noget irriterende at komme hen til 4 ladepladser besat af 4 benzinbiler, især når der lige ved siden af er masser af ledige pladser. For ikke med det samme at fare i flint og ringe til ordensmagten og dermed eskalere kampen om P-pladserne til Panduro-niveau, foreslår jeg følgende tiltag:
    • Flyer: Opladningsudbyderne (Better Place, ChoosEV/CLEVER, …) burde i fællesskab lave en lille flyer (holdt i et positivt sprog) som man sætte i vinduesviskeren på biler der har taget ‘ens’ plads
    • SMS udfra nr-plade: Flyer-ideen kunne evt udbygges med muligheden for på stedet at sende en SMS til ejeren af bilen (der er nok noget registerlovgivning der ikke tillader det, men måske kan det lægges ind i det system hvor man i forvejen frit kan slå f.eks. synsdatoer op hørende til et vilkårligt registreringsnr).
  • Roaming: Få det til at virke så man som abonnent ved en udbyder af ladeinfrastruktur også kan lade ved andre udbudere (evt. mod et gebyr). [Det har været annonceret noget tid at Better Place og ChoosEV/CLEVER arbejder på at deres respektive abonnenter kan bruge begges ladestandere. Det lader dog vente på sig, så løsningen er pt at oprette dobbelt abonnement, hvilket jeg nu har gjort.]
  • Ladning fra stik-kontakt: Til folk som ikke har mulighed for privat ladestander kunne man i stedet tilbyde dem (læs: os 🙂 det 220V-konverteringskabel som man åbenbart kan købe sig til ved Renault.
Dette indlæg blev udgivet i Bæredygtig transport, Elbiler. Bogmærk permalinket.